I enkeltsaker knyttet til et barn eller en familie benytter Hadsel kommune BTI-modellen. Den beskriver den sammenhengende innsatsen i og mellom tjenester for gravide, barn, unge og familier det er knyttet en undring eller en bekymring til. Modellen bidrar til tidlig innsats, samarbeid på tvers av tjenester og foreldreinvolvering. I BTI-modellen finnes det en veileder for hvordan den enkelte ansatte skal gå frem for når det oppstår en undring knyttet til et barn eller en familie.
BTI-veilederen
BTI-veilederen beskriver den sammenhengende innsatsen i og mellom tjenester. Den viser veien fra undring til handling, og fungerer som et verktøy for ansatte som arbeider med barn og unge. Veilederen skal sikre ansvarsfordeling og samarbeid på tvers av tjenester og kontinuitet i oppfølgingen av den gravide/barnet/ungdommen dersom barnet har behov for kommunens hjelpeapparat. BT
Stafettloggen
I tilknyttning til BTI-modellen bruker Hadsel kommune det digitale samhandlingsverktøyet Visma Flyt Samspill – stafettloggen som sikrer dokumentasjon, samarbeid og god framdrift i dette hjelpearbeidet. Loggen gir en oversikt over:
• alle avtaler som er inngått
• hvilke offentlige tjenester som er involverte i hjelpetiltakene, og hvilke oppgaver
de har
• hvilke fagpersoner som er involverte i hjelpetiltakene, og hvilke oppgaver de har
Vansker knyttet til fysisk og psykisk skolemiljø (§ 9A-saker)
I arbeid med 9A-saker er det ifølge Opplæringsloven skolen som har ansvaret for aktiviteten og handlingsplanen som skal utarbeides til hjelp for barnet/ungdommen. Hjelpetjenestene vil være et supplement til skolens arbeid, men kan ikke overta ansvaret som skolen har. Stafettloggen kan brukes i dette arbeidet.