Brukere har rett til å medvirke, og tjenestene har plikt til å involvere brukeren. Ved samarbeid på tjenestenivå, skal barns beste og barnas rett til å bli hørt være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger fra kommunens tjenester som gjelder barn. Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet, og er dermed ikke noe tjenesteapparatet kan velge å forholde seg til eller ikke. Dere kan lese mer om brukermedvirkning her.
Stafettloggen
For å sikre brukermedvirkning i enkeltsakker på tvers av tjenester benytter Hadsel kommune det Visma Flyt samspill – Stafettloggen. Dette er et nettbasert verktøy ansatte bruker i situasjoner der barn og unge har behov for hjelp i en fase av livet. Verktøyet brukes etter samtykke og i samarbeid med foreldre/foresatte. Dette sikrer at brukeren alltid har informasjonen om sin plan tilgjengelig, og det vil alltid fremkomme hvem som har ansvar for hva.
Elevundersøkelsen
Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Svarene brukes av skolen, kommunen og staten for å gjøre skolen bedre. Temaer som blir belyst er:
- Trivsel
- Motivasjon, arbeidsforhold og læring
- Hjem-skole-samarbeid
- Støtte fra lærer
- Vurdering for læring
- Medvirkning
- Regler på skolen
- Trygt miljø
- Rådgiving
Foreldreundersøkelsen i barnehage
Foreldreundersøkelsen har omtrent 30 spørsmål som tar for seg tema om barnets trivsel og utvikling, samarbeidet med barnehagen, informasjon og tilfredshet med lokaler og utearealer. Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen og barnehageeier som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Barnehagen kan bruke resultatene i dialogen med foreldrene.
Barnehagetrivsel
For å sikre og utvikle kvaliteten i barnehagen, er barnas stemme viktig å lytte til. Barnas trivsel og mulighet for medvirkning er en sentralt i arbeid med dette. Barnehagens trivselsmonitor er et elektronisk verktøy tilpasset 4-6 åringene i barnehagen. Selve gjennomføringen pågår som en samtale mellom barnet og en ansatt i barnehagen.
Forum for medvirkning
Medvirkning i barnehage og skole
I barnehagene og skolene har råd og utvalg rett til å uttale seg og komme med forslag i alle saker som gjelder barnehagen/skolen. Å arbeide for barnas miljø er en sentral oppgave for alle organene. Ved hver skole skal det være:
- elevråd
- foreldreråd (FAU) i skole
- samarbeidsutvalg (SU) i barnehage
Ingen av rådene eller utvalgene har beslutningsmyndighet, men de gir elever og foreldre anledning til å utveksle meninger og å komme med felles uttalelser.
Du kan lese mer om de ulike rådene i barnehagen her
Du kan lese mer om de ulike rådene i skole her.
FUB
FUB skal sikre at foreldrestemmen høres i aktuelle barnehagepolitiske saker og at Kunnskapsdepartementet har et rådgivende organ. FUB skal jobbe etter følgende hovedmål: «Samarbeidet mellom hjem og barnehage skal bidra til at alle barn i barnehage får et best mulig tilbud.»
Dette er noe av det FUB jobber med:
- Bistå foreldre om deres rettigheter og hvordan de kan påvirke barnehagehverdagen.
- Bistå barnehager med informasjon og veiledning.
- Være foreldrestemmen og høringsinstans for Kunnskapsdepartementet.
- Sikre at foreldreperspektivet kommer tydelig frem i høringer og lovverk.
- Styrke foreldreengasjementet og foreldreinnflytelsen i barnehagen.
- Rådgivning til lokale foreldreutvalg som FAU og SU.
Du kan lese mer om FUB ved å klikke her.
FUG
FUG gir råd og veiledning til foreldre om samarbeid mellom hjem og skole, og skal sikre at foreldrestemmen blir hørt i skolepolitiske saker. I tillegg til å gi råd til foreldre, gir de også innspill til utdanningsmyndighetene om hjem-skole-saker. FUG ble opprettet i 1976 og er lovhjemlet i opplæringsloven § 11. Det er Kongen i statsråd som oppnevner utvalget for fire år om gangen.
Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) kan bistå foreldre med:
- Spørsmål, informasjon og veiledning knyttet til barnets opphold i skolen eller om skole-hjem samarbeid.
- Foredrag om FUGs arbeid eller hvordan samarbeidet hjem – skole kan styrkes
Du kan lese mer om FUG ved å klikke her.