Evaluering er systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, virksomhet. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet. Evaluering er viktig for læring, forbedring og utvikling av kommunens tjenester.

I Hadsel kommune skal det evalueres om implementering av samhandlingsmodellen og BTI-modellen med veilederen fører til endring i tjenestenes arbeid med målgruppen og fører til at flere får hjelp tidlig i et risikoforløp. Evaluering skal skje kontinuerlig og gjennomføres ved blant annet spørreundersøkelser.

Evaluering av kjennskap til samhandlingsmodellen og opplæring i bruk av BTI-veilederen med tilhørende verktøy vil ha et stort fokus. Underveisevaluering skal bidra til å sikre at modellene er kjent for lederne i de ulike tjenestene og blant de ansatte, samt at opplæring blir gjennomført og forbedret ved behov.

Det evalueres hvorvidt tjenestene bruker BTI-veiledern i det daglige arbeidet knyttet til barn, unge og deres familier. Fra tjenestenivå skal det følges opp at samhandlingsmodellen er godt kjent og BTI-veilederen blir brukt som et verktøy i systematisk arbeid med identifikasjon og oppfølging av utsatte barn.

Det skal evalueres om modellen bidrar til økt tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeidet mellom tjenester, i oppfølging av utsatte barn og deres familier.

Gjennomførte spørreundersøkelser:

BTI-undersøkelsen ble gjennomført i mai 2021, og er en undersøkelse som tar for seg kompetanse, samhandling og systemkunnskap i kommunens arbeid med utsatte barn, unge og familie. Undersøkelsen har gitt kommunen et godt kunnskapsgrunnlag for hvordan vi skal jobbe for å styrke kommunen innen områder der det er behov for økt kompetanse, klare rutiner for samarbeid og mer.

Evaluering av arbeidsseminar

Pågående undersøkelser

Evaluering av bruk av BTI-veilederen i barnehage, skole og SFO – pilotgruppe